Hva har skjedd?

Det er på tide å fortelle litt om hvordan arbeidet i Sandnes har vært frem til nå og hva som kommer til å skje fremover.

Den største begivenheten skjedde i mars 2010, da et ektepar tok imot Jesus som sin Herre og Frelser! Det har vært stort å få kunne se fruktene når Gud kaller! Disse har i ettertid vært med å vitnet om sitt sterke møte med Jesus i noen av de menighetene vi har besøkt i vår (se innlegget som er skrevet før denne). De velger nå å sette (litt) til side nyoppstartet firma for å gå på bibelskole til høsten – dette gjør de i tro! Vi er overbevist om at Gud vil velsigne dem rikt for denne beslutningen, som går godt sammen med hva Jesus sier til folket;

Jesus sa: «Arbeid ikke for den mat som forgår, men for den mat som varer ved til evig liv, den som Menneksesønnen skal gi dere. For på ham har Faderen, Gud, satt sitt segl.» Joh. 6:27

Sommeren 2009 kjøpte vi buss, som ble pusset opp og har vært i bruk siden januar 2010. Like før dette har vi vært både i avis (DagenMagazinet) og i radio (Nytt Liv Media og NRK Rogaland). Bussen er ikke noe annet enn et verktøy – vi går fortsatt rundt som vi har gjort før, men nå har vi en base å gå ut fra, og kan invitere folk inn til samtale. Vi har hatt møter i bussen. Et møte i bussen er vanligvis at vi har sang med kristent innhold, en tale/ andakt og kanskje noen som forteller fra sin egen tro/ liv sammen med Jesus. Etterpå samtaler vi og det serveres kaffi, kjeks og brus. Vi vurderer det fra gang til gang om vi skal ha møte eller gruppesamtaler eller enkeltsamtaler.

Det var 3 ildsjeler fra Hommersåk som startet dette evangeliseringsarbeidet. Først gikk de og så hvordan det ble gjort i Stavanger, så hadde de en «befaringsrunde» i Sandnes, da med vanlige klær. Likevel ble de stoppet på gata og spurt om de var kristne(!).

Etter den gangen har det blitt tilbakelagt en del mil i Sandnes sentrum annenhver fredag kveld/ natt til lørdag (unntatt i sommerferien). Vi har hvite jakker som på ryggen påtrykket “Jesus elsker deg” med et stort kors, noe som ofte fører til at flere stopper opp for å samtale, spørre, fortelle, diskutere, kverulere, kommentere og så videre. Vi opplever at det er mye nød i folks liv. Noen leter etter meningen med livet, andre leter etter å få en indre fred.

Noen forteller om hva de har opplevd og trenger at noen lytter, andre ønsker svar på ting som de har opplevd. Eksempel kan være; “Hvordan kan det finnes en god Gud når det er så mye vondt i verden?” Det er ikke lett å gi gode svar på slike spørsmål som kan være til trøst – kanskje tilnærmet umulig. Hvordan kan en forklare en far som mistet sine barn i fødsel eller i en ulykke – at de døde for en spesiell grunn? Kan vi si at det var meningen at dette skulle skje? «Guds veier er uransaklige» står det i Bibelen, men likevel så kan vi ikke avfeie så alvorlige ting med «det var sikkert en mening med at det skjedde». Det er lov å være sint og det er lov å være sint på Gud. Faren kan likevel bli at vi legger all skyld og hat på Gud og sperrer for alt som har med Gud og Jesus å gjøre – «siden han har latt slike ting skje med en.» Istedet for å sperre for Gud, så kan en heller søke Gud og be ham hjelpe seg gjennom dette. Kan det være en mening i all urettferdighet og smerte som skjer på jorden i dag? Jeg leste nylig en bok (“Slaven” av Singer) hvor følgende spørsmål ble besvart omtrent slik;

– “Hvorfor er det så mye ondt i verden?”

– “Fri vilje kan ikke eksistere uten smerte,
heller ikke nåden uten synd.”

Fri vilje gjør at vi kan velge både godt og ondt. Smerten er ikke alltid et resultat av hva en selv har gjort. Eksempel; kjører du i beruset tilstand og krasjer, så er det selvpåført smerte – men hvem kan rettferdiggjøre at familien på fem, som du krasjet med, døde? De hadde ikke gjort noe galt. Hvorfor skulle det skje dem? Vi lever i en verden der det er ondskap, synd og urettferdighet. Lyspunktet er at Gud ikke har latt oss være alene og uten håp. Han sendte sin eneste sønn, Jesus Kristus, for å dø i ditt og mitt sted! Jesus ble sendt – ikke for å dømme oss – men for at vi skal bli frelst ved Ham! (Joh 3:17).

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. Joh. 3:16-18

Om Gud vil, så vil vi gå ut i Sandnes sentrum hver fredag kveld fra høsten 2010.